Reklama

Myśliwskie zwroty

Poluje.pl
12/05/2011 20:27
Nie raz zdarzyło się nam powiedzieć, że ktoś wyrwał się jak Filip z konopi. Nierozsądne wyjście przed szereg zostało skwitowane za pomocą przysłowia. Nie wszyscy jednak wiedzą, skąd wzięło się to określenie. Źródeł należy szukać w myślistwie.

Pamiętać przecież trzeba, że Filipem nazywano wszakże zająca, że w konopiach ogary traciły węch i że wyrwanie się z nich oczywiście nie należało do pociągnięć najmądrzejszych. Skąd się czasem bierze trudność rozszyfrowania przysłów myśliwskich? Choćby dlatego, że zawierają one staropolskie i typowo myśliwskie określenia, które laikowi nie są znane. Przysłowia myśliwskie miały także uczyć języka łowieckiego: „Przy domu psy szczekają, w kniei zaś grają", „Skromny jak zając w kapuście", „Młodzik niewolnik, maisz towarzysz, ćwik pan".

Wpływ słownictwa myśliwskiego, określeń stosowanych w trakcie polowań jest mnóstwo. Wpisują się one w język polski pod postacią wielu zwrotów, a nawet istnych porzekadeł: „Wziąć kogoś na lep", „Kluczyć jak zając", „Wywieść kogoś w pole", „Wystawić kogoś na wabia", „Złapać zająca", „Strzelać w kaczy kuper", „Wywinąć kominka", „Całować z dubeltówki", „Wykurzyć jak lisa z nory".

Przysłowia są też skarbnicą określeń, charakterystyką postaw jakie reprezentowali myśliwi. Warto choćby przytoczyć tutaj kilka z nich: „Dobry myśliwy zły rolnik", „Z rybaka, myśliwego, młynarza nie będzie gospodarza", „Strzelec i gracz nigdy nie bogacz", „Kto poluje i rybi tego chleb chybi", „Kto ma zbyt tłustą stajnię i psiarnię ten ma chudą oborę", „Łże jak myśliwy", „Każdy strzelec —Waligóra".

W tego rodzaju zwrotach mogła znajdować się również przestroga. Wielu z myśliwych pamięta może przysłowie, „Poty dobrze, póki człek za zwierzem idzie, ale źle kiedy zwierz już człowieka szuka". Warto mieć na uwadze, to zdanie, gdy zapędzimy się i nierozważnie pójdziemy po tropie ranionego odyńca. Myśliwskie zwroty
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do