Reklama

Sygnały myśliwskie

Poluje.pl
07/06/2010 14:18
Sygnały myśliwskie są jednym z najpiękniejszych elementów tradycji łowieckiej i towarzyszą zmaganiom myśliwych ze zwierzyną od pradziejów, kiedy to pełniły przede wszystkim funkcję komunikacyjną. Współcześnie spełniają również funkcje obrzędowe, uroczyste, artystyczne, a część z nich została objęta uregulowaniami prawnymi.

Sygnały regulowanie prawem, to grupa sygnałów ujęta m.in. w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 23 marca 2005 r. w sprawie szczegółowych warunków wykonywania polowania i znakowania tusz (Regulamin polowań). Sygnałów tych używa się na polowaniu zbiorowym i są to sygnały na:
1) ruszenie naganki,
2) zakaz strzału w miot,
3) koniec pędzenia i obowiązek usunięcia nabojów z komór nabojowych.
Do obowiązków prowadzącego polowanie należy ustalenie rodzaju sygnałów oznaczających czynności, o których mowa wyżej. Może on również zarządzić pominięcie pierwszego i drugiego sygnału jako niecelowych.

Na polowaniach zbiorowych odgrywa się również sygnały: Zbiórka myśliwych, Powitanie, Darz Bór, Apel na łowy, a także cała grupa innych.

Sygnały o charakterze obrzędowym to m.in. związana z chrztem młodego myśliwego Śmierć zwierzyny, Pasowanie – związane z pasowaniem myśliwego Zbiórka myśliwych – po ułożeniu pokotu, Zwierzyna na rozkładzie – po raporcie z polowania itd. Istnieją również sygnały grane dla króla polowania i króla pudlarzy (tego ostatniego można słuchać z nakrytą głową). Odgrywa się również sygnały związane ze śmiercią poszczególnych zwierząt – jeleń na rozkładzie, sarna na rozkładzie itp.

Sygnały łowieckie u zarania dziejów grało się na różnego rodzaju piszczałkach zrobionych z kości. Kolejną grupą instrumentów były różnego rodzaju rogi zwierzęce, których używa się do dziś. Obecnie najczęściej używa się instrumentów metalowych, przede wszystkim rogów Plessa, czasami rogów francuskich parforce oraz trąbek myśliwskich.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do